Smedjebacken Sveriges första by....

Hur det kan vara det kanske ni undrar? Det ska jag förklara senare i bloggen. Först tänkte jag ta upp lite om gårdagen. På eftermiddagen dök Jaana upp här med sin brorsdotter Nellie. Hon och Issy hittade varandra direkt och lekte i flera timmar. Det betydde att jag och Jaana fick softa på balkongen i flera timmar. Hasse dök upp lite senare och jag försökte få med han på en joggingtur men han var ``upptagen´´.


Kramas eller brottas? Roligt hade dom iaf.

Hade bestämt mig för att provspringa rundan som kommunen har gjort klart från eljusspåret.  Morsan var säker på att den var 9 km. Egentligen lite för långt för mig. Kändes långt tyckte jag då jag sprang den och såg på kartan att den var 10.5 km. Sen när jag kollade sträckningen på den så såg jag att jag dessutom hade tagit ett par omvägar så det blev mellan 11 - 12 km. Tufft för en otränad. Synd att inte Hasse var med som draghjälp. Såg iaf två st rådjur efter vägen.

Så imorse så stack jag och Cassie iväg mot Eskilstuna vid sju- snåret. Hon skulle ner till kompisar där och bo hos Tesse. Sen styrde jag kosan mot Bauhaus i Västerås för jag behövde köpa lite grejor där. Hittade inte vad jag ville ha så där bidde det inget. Vidare mot Perra och träffa han och Jocke så åkte vi till Sigtuna efter en kaffekopp. Det var dags för den årliga historieresan som vi gör. Resan där alla fruntimmer är portade.

En sväng in på turistbyrån och packade på oss lite broschyrer om vad som fanns att skåda. Först en repa in på ett museum som var rätt så intressant även om det stördes av en envist plingande mobil (Tyst läge Perra?). En rundtur i staden blev det oxå där vi spanade in Sveriges äldsta tegelkyrka, ett par kyrkoruiner och en massa runstenar.



Enda kortet jag lyckades få bägge att titta mot kameran.



Annars såg man dom mest så här då de översatte runskrifter. VILKA KILLAR!!

Efter vi sett det mest intressanta så åkte vi mot Märsta och dagens stora mål. Steninge slott. Det var ett schysst ställe. Kanske inte så mycket kungligheter som huserat där men fint slott och en fin slottspark var det. Guiden var kunnig och påläst så det fanns inget att klaga på.



Framsidan.



Baksidan.

Hittade även en Upplänsk kusin till parkbänken på min baksida.



Det blev en skön dag i strålande solsken och efter en tallrik pannbiff m. potatis i Märsta så blev det kaffe i Västerås igen ( vi åkte även förbi ett slott som heter Venngarn slott men dom hade skyltar med PRIVAT OMRÅDE så där fick vi inte komma in. Hemma igen vid åtta- tiden och hade averkat ca: 50 mil under dagen. Även om Jocke körde på Sigtunasvängen så blir man ju lite trött på bilkörning efter det. Lämnade bilen vid morsan och där var både frun, ungarna och lillesyrran men åkte hemåt rätt snabbt.

Åter till rubriken då. Jo i Sigtuna så kallade dom sig för Sveriges första stad. Kollar man i alla historieböcker så står det ju att Birka var sveriges första stad. Har även varit dit och hört guiderna säga det. Då inser man ju att det bara är att kalla sig för sveriges första..... Så i fortsättningen kan ju Smedjebacken kalla sig Sveriges första by så kanske vi drar hit lite turister och historieintresserade personer. //Jogga



Kommentarer
Postat av: Per Nyberg

Kan bara hålla med ang. den årliga historiska resan bra väder trevligt sällskap mycket historia vad kan man mer begära (synd bara att Cassie eller frullan) ringde dej när vi var på museet (TYST LÄGE JOGGA)Nästa gång jag kommer till Smebacken kan du väl visa runt mej på lite medeltida utgrävningar eller nåt annat spännande. //Pärtan

2009-07-30 @ 09:50:31
Postat av: syster yster

Tja ! hade gärna sett dej på spåret, ha,ha

2009-07-30 @ 13:10:53
Postat av: Deg master

Väntar på ett inlägg från lördagens fiske!!!!!!

6-0

2009-08-02 @ 20:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0