Vävarnas barn

Av Per Anders Fogelström

Äntligen har jag kommit mig för att läsa denne mycket bra författare. Många gånger har jag blivit tipsad om att läsa hans böcker och nu har jag läst den första. Det är del ett i en serie på tre böcker. Den handlar om några familjer som lever på Barnängens manufaktur i Stockholm i mitten på 1700- talet och framåt. Det hårda livet som livegen industriarbetare beskrivs och det tuffa livet för dessa fattiga människor. De har nästan inge mat eller kläder men måste jobba hela tiden för det lilla dom får. Möjligheterna att ta sig därifrån är obefintliga men det är några av huvudpersonerna som lyckas. Han skriver otroligt bra så det nästan känns som att man kan se hur dom har det i sin fattigdom och misär. Dom som hamnar på tukthuset har det tuffast av alla. Där ligger dom på gränsen till att svält ihjäl hela tiden. Eftersom han har skrivit många böcker i olika serier så misstänker jag att det kommer skrivas om många fler böcker från han här på sidan den närmaste tiden. Får 5/5 i betyg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0