Krigens barn

Av Per Anders Fogelström
Andra delen i hans första serie om Stockholm. Första skrev jag om längre ner på sidan. Fogelström skriver bra  men den här blev lite seg att läsa. Boken handlar mycket om krig mot första ryssarna och på slutet Napoleon. En stor del även om stämningen i Stockholm när Axel von Fersen dödades. I och med jag läst så mycket historia och biografier om dessa händelser så blev en stor del av boken massa upprepningar av saker jag redan visste. Han gör iaf en bra historia om de påhittade personerna som lever i Stockholm och vävs in i händelserna. Trots att det inte är en dokumentär så blir man lite chockad av levnadsförhållandena i Sverige bara för ett par hundra år sen. Skit, sjukdomar och fattigdom prägla även denna bok. Den får 3/5 i betyg av mig. Den kanske är bättre men då det mesta var en repris så får det bli så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0