Mannen i sjön

Av Arnaldur Indriôason

Svårläst som fan! Har så svårt med Isländska namn på både personer och platser. Han har utsetts till Nordens bästa författare men det hjälper inte. ó, ò, ô, õ, ser nästan lika ut men man har ingen aning om hur det uttalas och gör det svårt. Har aldrig läst en Isländsk författare förut och ska nog inte göra det förens jag ger mig på Eddan heller. Handlar om ett lik som dyker upp i en torrlagd sjö och en kriminalare som jobbar på ``old case´´ får börja nysta i det. Sakta men säkert leder bevisen mot gamla Östtyskland och de Isländska studenterna som fick stipendium för att läsa där under kommunisttiden. Boken hade definitivt fått högre betyg om den utspelat sig på svenska ställen med svenska personer men jag gillade den inte alls så den får 1/5 av mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0